Saturday, October 23, 2010

antara anda n kesihatan.

salam.

erm,takde pn cume nk cite ttg kesihatan n link ngn rendah & tinggi.hu3.actually semalam firm tmpat aku chmbering didatangi oleh seorang medical officer ( i think so la kn) dr pantai hospital.dia nk wat medical check-up yg basic.hu3.dia kata tk wat survey ttg kesihatan rakyat msia.so kitorg yg berminat pn watla simple medical check-up meliputi;

- blood pressure; and
- urine test (cm ade amik dadah lak.hu3)

dan resultnye;

~aku mengalami tekanan darah rendah @ low blood pressure.
~bg urine test aku xpahm sgt yg aku phm antaranya thap kolestrol ok dlm bdn ok, gula pn ok, cume bab buah pinggang tahap sederhana mksudnye 10=30% ade problem. tp dia kata sbb toksik byk dlm bdan (ha,kn aku dah kata mmg byk toksik pn) hi3


so far so good. yg menariknye antara petua yg aku dpt time short brief psl medical check-up tue;

- by yg mengalami tekanan darah rendah;

a) jika tetibe rasa pening especially waktu pg2 rehat jap bru teruskn keje. (ni mmg slalu aku kene,tobat wei rasa nanar je.hi3)

b) kalu panas terik kalu leh gune payung sbb kemungkinan akan menybabkn anda rasa sakit pale n nk pitam (aku pnah gak kene, mati2 ingt migrain.hi3)

c) jgn amalkn seafood sgt, bykkn makan ikan.ikan yg terbaik tuk kesihatan (adoi, mujur aku allergic wpun kdg2 ngelat.hi3)

- amalkn byk minum air masak jauhi ais (mnde bese kn kite dgr tp ni yg sush skit nk prctice.kalu byk minum air masak tue xpe tp bab ais tue ssh skit, lgi2 skrg musim panas.kwang3)

- amalkn gaya idup sihat, kalu leh senaman n pelbagaikn sayuran dlam rutin harian jgn focus sayuran trtentu shaja.

- satu lgi, tdo biar cukup, kalu leh elakkn tdo lewat sgt sbb time kul 12 keatas sbnarnya tugas organ bdan kite tuk menyahkn toksik jd jika kita tdo lewat akan menybabkan toksik berkumpul n mngakibatkn kelemumur (serius, aku tak tau tdo lewat ade kaitan ngn kelumumur.hi3)

- last but not least, jika anda mengamalkn makan@minum oat (cm aku) kalu leh gune bhan seramik tuk minum atau makn, elakkn penggunaan aluminium atau plastik. sbb kite tak dpt khasiat yg penuh ;p


ok, tue je la setakat yg aku tau time short brief tue.saje brkongsi pe yg aku tau n bru dpt tau.
so, ape lgi amalkn gaya idup sihat!!



k, wlsam. have a nice day..

.....aku yg tgh berpk2 time bile nk exercise.ha3....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Gratisan Musik

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers